Recuamos ao período da Guerra Civil Espanhola onde muitos galegos atravessaram a fronteira e vieram refugiar-se em terras de Castro Laboreiro ou noutras terras raianas do nosso país. Um deles foi Bieito Fernandez que partilhou as memórias dos dias que passou em terras castrejas...
"31 DE MARZO DE 1937
Ás
04:45 da madrugada saio de Silvares de Grou (Lobios) na compaña do meu guía. No
traxecto ata S. Bieito de Agreixoá falamos do que se lle ha de dicer aos
carabineiros españois, no caso de termos a má sorte de non poder evitar o
atoparnos con eles. Ó chegar a Beirreaus (Entrimo) empeza a clarexar o dia e os
paxariños cantan alleos aos nossos medos. Ouvimos unha voz humana que axiña
recoñecemos ser a dun home que vai co gando.
O
meu acompañante, que é un home destemido máis ao mesmo tempo prudente, non para
de ollar en todas as direccións, a fin de poder descubrir os “requetés” que fan
garda na fronteira, e ocultarnos ou fuxir, a poder ser felizmente. E a pesares
de que vimos moitas pegadas de zapatos e chancas na dirección na que nós iamos
e na oposta, non nos encontramos con tan indesexados tipos.
Ás
08:30 chegamos ás Cainheiras (Castro Laboreiro) despois dunha afortunada viaxe
na que o bó tempo foi un factor moi importante. Non ben chegamos, unha
mulleriña veu avisarnos que nos ocultasemos onde pudiésemos porque viñan os
guardiñas portugueses en dirección a nós; inmediatamente botamos a correr de
cara a unhas corgas onde estivemos ocultos unhas tres horas. Antes de eu sair
do meu escondite, onde papei bo frio e bo
medo, o meu guía, que é portugués, foi ver ó pobo se xa desaparecera o perigo.
Mentres
tanto, sempre tratando de me ocultar, falei cun home que me dixo que non estaba
seguro de se xa marchara a guarda fiscal, que contra todo dereito detiña e
entregaba todos os escapados galegos ás autoridades españolas. Cando nos
aseguramos de que desaparecera o perigo, pasamos a Bico, onde nos xuntamos cun
conveciño meu. Despídome do meu guia e fico, quen sabe por canto tempo, na
patria de Luis de Camoes.
Pasada
a media tarde ouvimos no camiño un gran revoltallo, a causa da persecución
polos guardiñas, dun galego chamado o de Xunqueira, por ser nativo dese pobo. O
meu compañeiro e conveciño e máis eu que estamos na casa dunha moi boa muller
chamada Tía Enes, vímonos obrigados a subir a unha colmaza (recuberta con
colmos no canto de tellas) onde o frío nos fixo bater dente con dente. E
perseguiron a aquil pobre home para darlle caza e entregalo ás autoridades,
producindo este suceso un desgosto xeral, non só entre os galegos, senón tamén
entre a poboación castrexa (do Castro Laboreiro).
Unha
cousa que me conmoveu xa no primeiro intre, foi o celo e a rapidez destas
mulleres para avisar ós refuxiados en canto se percataban da pesencia dos
gardas. ¿Procedería o pobo galego do mesmo xeito se os portugueses se visen en
iguais circunstancias ca nós?. En Castro Laboreiro, de cada cen habitantes
oitenta son mulleres, pois os homes emigran en masa.
Ás
11 voume deitar na tan desacreditada cama portuguesa que a min, despois de
tantas fatigas do día, pareceume millor cá da miña casa; coido que os reis de
francia no paso das Tullerías nunca durmiron tan ben coma min esa noite, nunha
pobre cama de palla , sen xergón e sen sábanas.
1 DE
ABRIL DE 1937
Paso
o día na casa, sen poder botar o pé fóra, por medo á garda fiscal. Quixera ter
algún libro para empor o tempo, mais considero pouco menos que imposible o
conseguilo neste pobo, onde hai apenas un 10% de xente que saiba ler.
Que
ben para Portugal e para a humanidade enteira que o diñeiro que o goberno
portugués malgasta na revolución española non o empregue en levar a cultura a
istes tristes pobos, onde non hai un médico que cure, nin un mestre que instrúa!...
E non digamos das outras tantas cousas necesarias para a vida dos pobos. As
estafeta de Correos máis cercana está a 5 quilómetros, e a estrada, a 20. Para
os asuntos xudiciais e administrativos, teñen que andar outros 20.
Arredor
de mediodia, soubemos que o de Xunqueira conseguira escapar das unllas dos
guardiñas, noticia que encheu de ledicia a todo o mundo.
2 DE
ABRIL DE 1937
Sen
novidade, salvo os comentarios retranqueiros que se fan encol da fuga do de
Xunqueira. Pola contra laméntase a detención de Manuel Carballo, levada a cabo
o 28 de marzo pasado. O meu compañeiro de desterro é o que se encarga de
cociñar e arranxar os mantimentos, ovos sobre todo, que é o que máis
consumimos.
3 DE
ABRIL DE 1937
Termina
o éxodo iniciado xa fai días, das inverneiras para as brandas (as inverneiras é
onde os castrexos pasan o inverno e nas brandas, o verán) e naturalmente, tamén
nós temos que nos mudar para un lugar chamado Seara, despois de comer un
suculento xantar en Biço. Pasamos esa a noite nunha casa en ruinas onde non sei
se ofrecía máis perigo o sobrado medio podre, ou o teito que ameazaba caer por
riba de nós. Cando espertei á mañá, tiña os ósos moídos e a cabeza mollada,
mais ¿qué importan os meus sofrimentos comparados cos dos meus irmaos galegos
alá nas trincherias cheas de neve, e os corpos trasfrados pola fame e pola
metralla?... ¿E o sofrimento moral de ter que andar defendendo os anacos de
terras que pisotean e negan o dereito da nación galega a ser un pobo libre e
soberano?...
4 DE
ABRIL DE 1937
A
fin de estar máis seguros, mudámonos de pousada e agora estamos na casa dunha
santa muller chamada Ana Portas. Paso o día coñecendo novos refuxiados e
fuxidos da guerra. Chove a máis non poder. Conseguimos durmir nunha
excelente cama que nos fai esquecer a mala dormida da noite anterior.
5 DE
ABRIL DE 1937
O
mal tempo obríganos a pasar o día á beira do lume. Á noite celébrase na casa en
que habitamos un chamado danzo (baile), no que vexo fermosas raparigas, de
sonrosadas meixelas, que só coñecen os pós de arroz e o carmin polo nome.
Un
nacionalista ten de ser por forza un admirador da tradición, por iso eu admiro
extasiado como Portugal conserva as súas danzas tradicionais. De todas as
danzas que vin esta noite – todas moi lindas- a que máis me gostou foi unha que
tiña certa semellanza coa nosa redondiña. Bailouse ó son dun acordeón, que os
portugueses saben tocar tan ben. Os do Norte prefiren o acordeón, mentres que
os do centro e o Sur prefiren a guitarra. O meu compañeiro bailou todo o que estaba
ó seu alcance, a min faltábame a disposición de ánimo necesaria para esas
cousas.
6 DE
ABRIL DE 1937
Pasamos
moito tempo xogando á brisca, pero nunca se xogan os cartos. Tamén me chama a
atención que nunca se escoitan maldecires nin palabras obscenas.
7 DE
ABRIL DE 1937
Siguen
chegando fuxitivos dos remprazos de 1930, 29, 28 e 27. Por algúns deles
infórmome que polo momento só son chamados os do 2º semestre do corpo a filas
do 80, non sendo eu polo tanto comprendido neste chamamento. En consecuencia,
decido volver a casa e ver se fun ou non chamado. Ó fin parou de chover aunque
sigue a facer frio. Días atrás circulou o rumor de que o alférez de aviación
Elixio Rodríguez, de Bande, directo amigo meu e afervoado galeguista
se pasara co seu aparello ó bando republicano. Tal nova encheunos de ledicia e
fago votos para que sexa plenamente confirmada.
8 DE
ABRIL DE 1937
Preséntase
un día de sol que é unha regalía. Érgome máis cedo ca de costume para
aproveitar a raeira, pois desque cheguei aquí é o primeiro día de sol.
Comunícolle ó meu compañeiro o proxecto de ir á casa, que il ve con des agrado
por temor a que me deteñan na fronteira ou me collan na casa.
Ás 5
da tarde parto da Seara cara Galiza e veñénme acompañar ata a fronteira dous
conveciños: Pepe do Reguengo e Pepe das Terradas. Outros amigos non cesan de me
recomendar prudencia e ollo guicho para non me deixar atrapar polos gardas
portugueses, nin polos carabineiros ou requetés españois. Separámonos con
bágoas nos ollos e empreendendo eu só o retorno á Patria. Paso os primeiros três
dias na casa sen apenas sair á rúa, lembrando con fonda saudade á sinxela e
garimosa xente de Castro Laboreiro, que nos poucos días de convivencia com ela,
me obrigou a un eterno e fraternal recoñecemento.
Alíngua
que se fala alí é un intermedio de galego e portugués predominando aquel
sobre iste. Os habitantes de Castro viven máis que pobremente, pois debido á
gran altura que están sobre o nível do mar, vese unha grande parte do ano
asulagados de neve, imposibilitando cáseque toda clase de cultivos, agás o
centeo e as patacas, que durante o inverno conservan enterrados nun sitio alto
onde poidan escorrer as augas e as neves. Os cultivos hortícolas, escasamente
berzas e allos. Durante os días que alí botei tratei varios extremistas rabudos
con quen discutín sobre relixión, moral, política e sobre a liberdade dos pobos
oprimidos. En materia de relixión, había na maioría dos casos unha intolerancia
e un fanatismo propio dos membros do tribunal da inquisición. Con respecto á
liberdade dos pobos asoballados, como Galiza, hai de todo, mais algúns podían
subscribir o punto dous do fascismo español que di: “ Todo separatismo es un crimen
que no perdonamos”.
E
eu, que anceio para Galiza unha plena liberdade, non podo estar dacordo con
istes esquerdistas (comunistas) que coñecen moi ben os problemas de Rusia e
ignoran totalmente os de Galiza, e incluso menosprecian a súa lingua."
Rematado
en Grou, Lobios o dia 12 de abril de 1937.
BIEITO
FERNÁNDEZ
Essa narrativa diario de Bieito Fernandez,de Alta qualidade e interesse que remonta quase 80 anos,conclua perfectamente o blog postado em minha mae Eudozia Diz - 2015/03/29 para su estado heroica de 24 meses entre brandas é inverneiras / CAstro - Laboreiro ( Melgaco) 1936 -1938. " lembrando. Con fonda saudade a sinxela e garimosa xente de Castro Laboreiro,que nos dias de convivencia com ela ,nos obrigou a un eterno é fraternel reconhocemento ". Paul Feron. PERPIGNAN ( france)
ResponderEliminar